vinterfest_wpNY

Välkommen till Vinterfest 2019!

Köp dina biljetter via

https://musikidalarna.eventim-biljetter.se/webshop eller via Visit Dalarna

Fredag 15 februari 12.00 Missionskyrkan, Orsa

Post Scriptum

1 tim, ingen paus

 

Igor Stravinskij:               Italiensk svit (Suite Italienne) (15’)

Jakob Koranyi, cello, Julien Quentin, piano

 

Valentyn Sylvestrov:        PostScriptum (18’)

Yura Lee, violin, Vikingur Ólafsson, piano

 

Bernard Crusell:              Klarinettkvartett n:o 3, D-dur (20’)

Christoffer Sundqvist, klarinett, Malin Broman, violin, Ellen Nisbeth, viola, Jan-Erik Gustafsson, cello

 

I ett av de mest lysande exemplen på Igor Stravinskijs neoklassiska stil lockar kompositören i baletten Pulcinella – och det därpå byggande arrangemanget för cello och piano, Suite Italienne – fram den livliga atmosfären i Italiens 1700 tals teatertradition, commedia dell’arte. Det autentiska artonhundratalssoundet är ingen slump: Stravinskij lånade fritt ur musiken av den napolitanska barockkompositören Giovanni Battista Pergolesi, när han komponerade sin balett Pulcinella.

Valentin Sylvestrovs Post Scriptum är ett stilla postludium, som fortplantar ett eko från Mozart och hela den klassiska traditionen.

Slutligen har vi den finlandssvenske kompositören Bernard Crusells utsökta klarinettkvartett, som här påminner oss om den tid då Finland och Sverige var ett och samma land.

Fredag 15 februari 18.00 Mora kyrka

Nyskapande i gammal stil

2 tim, inklusive paus

Dalasinfoniettan

Ariel Zuckermann, dirigent

 

Jacques Ibert:                                         Hommage à Mozart (5′)

Rondo

 

Wolfgang Amadeus Mozart:                 Pianokonsert n:o 24, K. 491 (31′)

  1. Allegro
  2. Larghetto
  3. . Allegretto

Solist: Vikingur Ólafsson, piano

 

PAUS

 

Erich Korngold:                                     Dans i gammal stil (8′)

 

Ludwig van Beethoven:                         Symfoni n:o 4, B-dur

 

Denna konsert inleds med Jacques Iberts charmanta hyllning till klarheten, skärpan och finurligheten hos Wolfgang Amadeus Mozart. Därefter går vi över till ett av Mozarts egna mer dramatiska verk, pianokonsert n:o 24 i c-moll. Här förenas i ett enda verk det bästa av barockepokens kontrapunkt, klassicismens lugn och ett stormigt förebådande av den romantiska eran som därefter skulle följa. Konsertens andra avdelning inleds med den behagliga godmodigheten i Korngolds Dans i gammal stil – ett exempel på kompositörens talang för pastisch, en talang som gjorde honom till en stjärna inom Hollywoods tidiga filmmusik. Konserten avslutas med Ludwig van Beethovens kraftfulla och optimistiska fjärde symfoni, där kompositören tar en paus i den stormiga romanticism som under denna tid karaktäriserar hans verk för att istället i lekfulla, lättflytande melodier göra en återblick till sin mentor Joseph Haydn.

Fredag 15 februari 21.30 Moraparken

Vikingur och vänner

OBS! Biljetterna till Vikingur & Friends kommer att släppas 12/12 klockan 10:00.

2 tim, inklusive paus

 

En avslappnad kväll utan fast program tillsammans med Víkingur och årets solister.

I priset ingår även en tallrik med delikatesser:

Rökt hälleflundra

Lax- och skaldjurspaté med grön örtsås

Liten räktoast toppad med röd stenbitsrom

Rökt ren med pepparrotsgrädde

Viltpaté med cumberlandsås

Lördag 16 februari 11.00-13.30 Älvdalen

Triptyk – Porfyr- och Hagströmmuseet

2,5 tim, inklusive korta promenader och något att äta

 

Rosenkransens mysterier

Heinrich Biber:                Ur Mysteriesonaterna

Yura Lee, violin, Jean Rondeau, cembalo, Thomas Dunford, teorb

 

Heinrich Ignaz Franz von Bibers Rosenkrans-sonater, eller Mysteriesonater, låg bortglömda i nästan 230 år, innan de publicerades år 1905. De är unika i sin virtuositet och skönhet. På ett nyskapande sätt använder kompositören scordatura, det vill säga det som inom folkmusiken kallas omstämd eller förstämd fiol. Sonaterna har en programmatisk struktur som baseras på rosenkransens ritual, den katolska seden att använda ett radband eller en serie knutar till stöd för minnet och inspirationen hos den bedjande. Sonaterna vägleder också sinnet i meditationen över rosenkransens mysterier.

Triptyk – Gamla tingshuset

 

Sagor från förr

Robert Schumann:           Sagoberättelser (Märchenerzählungen) op 132 (16′)

György Kurtág:                Hommage à Robert Schumann (11′)

Christoffer Sundqvist, klarinett, Ellen Nisbeth, viola, Vikingur Ólafsson, piano

 

Sagoberättelser är en trio för klarinett, viola och piano, där Robert Schumann gör en förtjust tillbakablick på sin barndoms sagor. Verket, skrivet bara en kort tid före kompositörens slutliga mentala sammanbrott,  har en sällsynt kompositorisk lätthet och ledighet. György Kurtágs hyllning till Robert Schumann, skriven för samma besättning, är ett exempel på hur kompositören i några få beslutsamma linjer tecknar ett tydligt porträtt, samtidigt som han förblir lyhörd i sina musikaliska antydningar till Schumann.

Triptyk – Älvdalens Bio

 

Stumfilm med dagsfärsk musik

Improvisation till en stumfilm

Matan Porat, piano

 

I den nostalgiska miljön i Älvdalens gamla biograflada återvänder vi till stumfilmens glansdagar. Här får vi i tillägg till filmen njuta av den israeliska pianisten Matan Porats mästerliga improvisationer, som av New York Times prisats för sin ”timing, drivkraft och skarpa tekniska spetsfundigheter” – liksom för ”det magnifika ljudet och bredden i uttrycket” i hans spel.

Lördag 16 februari 13.00 Moraparken

Majas Alfabetssånger

40 minuter, utan paus

Lena Anderson: Majas Alfabetssånger

Dalasinfoniettan

David Lundblad, dirigent

Barnkör

 

Wolfgang Amadeus Mozart:                 Ouvertyr till Figaros Bröllop, K 492 (4′)

Kerstin Andeby (arr. Anders Högstedt):                     Ur Majas Alfabetssånger (22′)

 

Sjung allsång till en fullstor orkester!

Dalasinfoniettan bjuder in ung och gammal till en allsångskonsert med vacker musik: Majas Alfabetssånger. Texterna skrevs av barnboksförfattaren Lena Anderson, och Kerstin Andeby komponerade den ljuvliga musiken.

Lördag 16 februari 16.00 Bilkompaniet, Mora

Minnen av skuggor

2 tim, inklusive paus

 

Thomas Adès:                   Ännu sörjande (Still Sorrowing) (efter en sång av John Dowland) (9′)

Vikingur Ólafsson, piano

 

Benjamin Britten:            Lachrimae (Tårar) (Reflektion över en sång av John Dowland) (15′)

Ellen Nisbeth, viola, Julien Quentin, piano

 

Kaija Saariaho:                Aure för violin och viola (5′)

Malin Broman, violin, Ellen Nisbeth, viola

 

Olivier Messiaen:             Kvartett för tidens slut (Quator pour la fin de temps)

Christoffer Sundqvist, klarinett, Malin Broman, violin, Jan-Erik Gustafsson, cello, Julien Quentin, piano

 

Den engelske renässanskompositören John Dowlands sorger må ha varit djupa, men den odödliga musik de inspirerade till har hänfört lyssnare och musiker ända sedan hans dagar. Denna konsert börjar med två kontrasterande reflektioner över Dowland, den ena av Thomas Adés, den andra av Benjamin Britten.

Kaija Saariahos Aure för violin och viola är en hyllning till en annan av de starka känslornas tonsättare, Henri Dutilleux. Den bygger på en fras från Minnen av skuggor, den tredje satsen i hans orkesterverk Tidens skuggor – ett stycke skrivet till minne av ”Anne Frank och alla oskyldiga barn i världen”.

Slutligen är Messiaens Kvartett för tidens slut, skriven och uruppförd under fruktansvärda förhållanden i ett tyskt läger för krigsfångar, ytterligare en påminnelse av händelser som många helst skulle vilja förpassa till tidens skuggor.

Lördag 16 februari 20.00 Våmhus kyrka, Mora

Barock är pop!

2 tim, inklusive paus

Anne Sofie von Otter, mezzosopran

Thomas Dunford, teorb

Jean Rondeau, cembalo och orgel

 

I denna konsert får vi följa med Anne Sofie von Otter, Thomas Dunford och Jean Rondeau på en spännande, svindlande resa genom 400 års storartad musik, alltifrån Henry Purcell till Björk. Friskheten och den inneboende nyfikenheten i deras förhållningssätt visar oss att tidsepoken ibland är ett högst godtyckligt mått när det kommer till konstnärligt skapande – och att musik från 1600-talet kan vara precis lika samtida och skarpslipad som något vi kan tänka oss idag.

Henry Purcell:                  Från tysta skuggor och de elyseiska fälten (From silent shades and the Elysian groves)

John Dowland:                 Kan hon förlåta mina fel (Can she excuse my wrongs)

John Dowland:                 Kungens av Danmark gaillard (The King of Denmark’s Gaillard)

John Dowland:                 Tårar (Lachrimae)

Henry Purcell:                  En aftonhymn (An Evening Hymn)

François Couperin:          De mystiska barrikaderna (Les Baricades Mistérieuses)

Michel Lambert:              Min herdinna är ömsint och trogen (Ma bergère est tendre et fidelle)

Jean-Philippe Rameau:   De vilda (Les Sauvages)

Marin Marais:                  De mänskliga rösterna (Les Voix Humaines)

Gabriel Bataille:               Min herdinna är inte lättfotad (Ma bergère non légère)

Michel Lambert:              Ert förakt varje dag (Vos mespris chaque jour)

PAUS

Antoine Forqueray :        Portugisiskan (La Portugaise)

Antoine Forqueray:         La Sylva

Antoine Forqueray:         Jupiter

Arvo Pärt:                         My Heart’s in the Highlands (text Robert Burns)

Björk:                                Cover me

Sting:                                 Fields of gold

Paul Simon:                      Kathy’s song

Söndag 17 februari 12.00 Orsa kyrka

Minnen av Tjajkovskij

1,5 tim, inklusive paus

 

Anton Arenskij:                Stråkkvartett n:o 2, op. 35 (27′)

Malin Broman, violin, Ellen Nisbeth, viola, Jan-Erik Gustafsson, cello, Jakob Koranyi, cello

 

PAUS

 

Pjotr Tjajkovskij:             Minne från Florens (Souvenir de Florence) (35′), arr. Maran Porat

Yura Lee, violin, Jan-Erik Gustafsson, cello, Maran Porat, piano

 

Efter Pjotr Tjajkovskijs död 1893 skrev Anton Arenskij sin andra stråkkvartett, som han tillägnade minnet av sin käre vän och mentor. Med sin ovanliga sättning för violin, viola och två celli är denna kvartett ett djupt klangfullt verk, som förmedlar en ömsint sorg över en förlorad vän – och även innehåller en behagfull och ändå sorgsen serie variationer över ett av Tjajkovskijs egna teman.

Och Tjajkovskijs minne fortsätter att inspirera: programmets andra verk är världspremiären för Matan Porats eget arrangemang för pianotrio av Tjajkovskijs stråksextett Minne från Florens. Den ryske kompositören skrev verket för att kunna minnas det intryck Italien hade på honom under en inspirerande vistelse där 1887.

Söndag 17 februari 13.30 Salemkapellet, Älvdalen

Ung Scen

1,5 tim, inklusive paus

Musikkonservatoriet Falun är en ledande musikhögskoleförberedande utbildning på såväl gymnasial som eftergymnasial nivå. Skolan har återkommande hyllats som en av Sveriges viktigaste musikutbildningar för ungdomar. Undervisningen bedrivs inom folkmusik, jazz, klassisk musik och komposition. Skolan grundades redan 1967 av Svante Bohm och har sedan dess varit ett självklart och tryggt val för unga musiker från Dalarna såväl som resten av Sverige. Musikkonservatoriet samarbetar återkommande med flera professionella svenska orkestrar och har ett tätt och helt unikt samarbete med Dalasinfoniettan. Med sin långa historia att leverera musikutbildning i världsklass har Musikkonservatoriet år efter år försett det svenska musiklivet med talangfulla, drivna och välutbildade musiker. Eleverna på Musikkonservatoriet kommer att framföra låtar med anknytning till årets tema Memory.

Söndag 17 februari 17.00 Mora kyrka

Grand finale

2 tim, inklusive paus

Dalasinfoniettan

Ariel Zuckermann, dirigent

 

Mats Larsson Gothe:                             The Apotheosis of the Dance (10′)

Dalasinfoniettan, Ariel Zuckermann, dirigent

 

Ludwig van Beethoven:                         Trippelkonsert, op. 56 (33′)

  1. Allegro
  2. Largo
  3. Rondo alla polacca

Dalasinfoniettan, Ariel Zuckermann, dirigent, Yura Lee, violin, Jakob Koranyi, cello, Matan Porat, piano

 

PAUS

 

Felix Mendelssohn-Bartholdy:              Scherzo, ur En midsommarnattsdröm (4′)

Dalasinfoniettan, Ariel Zuckermann, dirigent

 

Claude Debussy:                                     Bilitis sånger om kärlek (10′)

Anne Sofie von Otter, mezzosopran, Vikingur Ólafsson, piano

 

Zoltán Kodály:                                       Sommarafton (Nyári este) (16′)

Dalasinfoniettan, Ariel Zuckermann, dirigent

 

George Gershwin:                                  Summertime, ur Porgy and Bess (5′)

 

D Pace/M Panzeri/R Livraghi/B-G Edling:              Sommaren det hände (3′)

Dalasinfoniettan, Ariel Zuckermann, dirigent, Anne Sofie von Otter, mezzosopran

 

Avslutningskonserten i 2019 års Vinterfest börjar med en vilt fantiserande samtida reflektion över Beethovens sjunde symfoni. Vi förflyttar oss därefter till Beethovens egen drömska och expansiva konsert för piano, violin, cello och orkester. Konsertens andra avdelning ägnas åt minnen av förflutna somrar, med musik som med sin värme och glöd lyser upp den mörka, kalla februarikvällen.